Dé website voor iedereen die rijk en succesvol wil worden

Omgaan met stress

Wat je kunt doen om relaxed door het leven te gaan

Hoe kun je het beste omgaan met stress? Iedereen krijgt vroeg of laat met stress te maken. Vaak op het werk vanwege tijdsdruk om bijvoorbeeld een deadline te halen, maar ook op school en in je thuissituatie ontstaan stressvolle situaties.

In dit artikel wil ik je laten zien dat ook jij stressvrij door het leven kan gaan.

Inhoudsopgave

Wat is stress?

Stress is eigenlijk niets meer dan de spanningen die je voelt bij bepaalde situaties. Dit kan zowel positieve als negatieve stress zijn.

Positieve stress is spanning die je voelt als je iets leuks gaat doen, bijvoorbeeld als je naar een voetbalwedstrijd gaat of de welbekende vakantiekriebels.

omgaan met stress

Negatieve stress is juist de spanning die je voelt bij nare gebeurtenissen en dingen waar je tegenop ziet. Vaak maak je jezelf op voorhand al druk om een situatie die nog in de toekomst ligt. Je ziet in gedachte het hele plaatje al aan je voorbij schieten, met alle doemscenario’s die maar mogelijk zijn. Je hoort in gedachte wat iemand zegt en hoe jij daarop reageert.

Verderop in dit artikel geef ik je dé manier om helemaal van je zorgen en stress af te komen!

Lichamelijke klachten gerelateerd aan stress.

Negatieve stress kan vaak als oorzaak van veel lichamelijke klachten worden aangewezen. Als je niet lekker in je vel zit en je je eigen gauw druk maakt om van alles en nog wat, heb je al snel last van diversen klachten zoals buikpijn, hoofdpijn maar ook slapeloosheid en een lusteloos gevoel.

Daarom is het zeer belangrijk om deze signalen in een vroegtijdig stadium te herkennen. Negeer je deze symptomen, dan steven je recht af op een burn-out.

Omgaan met stress met stressballen

Kun je stress voorkomen?

Alleen als je op een hutje op de hei woont, zou je stress voor een heel groot deel kunnen voorkomen. Maar voor alle andere mensen is stress meestal niet te vermijden. Je kunt echter wel  een aantal dingen doen om de mate van stress te reduceren.

  1. Als je gauw in de stress schiet, zorg dan dat je regelmatig tijd voor jezelf reserveert. Een keertje helemaal niets doen is ook wel eens lekker. Het is goed om je hoofd even leeg te maken van alle dagelijkse zorgen en stress.
  2. Ook is het belangrijk dat je genoeg slaapt en goed uitgerust aan de dag begint. Als je al half slaperig en misschien wat chagrijnig aan de dag moet beginnen, maak je je al heel gauw druk om de kleinste dingen. Zeer waarschijnlijk dat je daar dan ook niet meer vanaf komt en deze dag de boeken in laat verdwijnen als een ‘baaldag’
  3. Het hebben van positieve gedachten is een van de meest krachtige manieren om zoveel mogelijk stress te voorkomen. Focus op dingen die je wilt bereiken en niet op zaken die je niet wilt in je leven. Laat bijvoorbeeld de negatieve berichten die via de media je gedachten binnenkomen voor een keertje links liggen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je alleen de leuke en positieve artikelen in de krant leest.
  4. Het helpt ook al veel als je een weekplanning maakt. Schrijf deze op zodat je er daardoor rustiger van wordt in je hoofd. Dit werkt natuurlijk niet als je al je tijd helemaal vol gaat plannen.
  5. Zorg ervoor dat je huis, werkplek enz. opgeruimd is. Als je heel slordig bent, is het in je hoofd ook vaak een chaos.
  6. Als laatste zou je jezelf kunnen focussen op je ademhaling. Zoek een rustig plekje op, het beste is ‘s-ochtends vroeg als je net uit bed komt. Ga comfortabel zitten met een rechte rug en adem diep in, houdt dit even vast en adem dan rustig uit. Op het moment dat je uitademt, voel je dat de drukte in je hoofd iets minder wordt en je steeds kalmer wordt. Herhaal dit een paar minuten en je zult merken dat je een stuk kalmer bent geworden en op een goede manier aan de dag kan beginnen.
meditatie

Omgaan met stress, hoe doe je dat?

Als je in een stressvolle situatie terecht komt moet je als eerste jezelf afvragen of je zelf iets kunt veranderen aan de situatie? Is dit het geval, kijk hier dan op een rustige en positieve manier tegenaan en denk in oplossingen in plaats van in problemen.

Als je je alleen maar op je problemen focust, worden ze daar heus niet door opgelost, sterker nog, je zult waarschijnlijk nog meer problemen aantrekken als een magneet omdat je in een negatieve spiraal zit.

3 stappen om beter om te gaan met stress!

Kun je zelf niets veranderen aan de situatie, volg dan deze 3 stappen:

  1. Accepteer het zoals het is. Niet meer en niet minder.
  2. Probeer het postitieve in elke situatie te zien, al lijkt dat nog zo moeilijk.
  3. Laat de negatieve elementen  gaan, geef er weinig tot geen aandacht aan.

Accepteer de situatie, want wat gebeurd is kun je toch niet meer veranderen. Ga er dus niet tegenin maar ga erin mee, zo hou je de controle over de situatie in plaats dat de situatie jou humeur bepaald. Als je dit goed toepast zul je zien dat je beter kunt omgaan met stress!

Zoek altijd naar iets positiefs, ook al lijkt het ver te zoeken. Je zult je er in ieder geval niet slechter door gaan voelen, omdat je de focus legt op de positieve kant van het verhaal.

De negatieve elementen gewoon laten gaan, niet meer aan denken. Als je er aandacht aan geeft, blijft het in je hoofd rondmalen waardoor je dus meer gespannen bent als van tevoren.

succes zonder stress

Helemaal zonder stress kun je niet!

Toch heeft een mens enige mate van stress nodig in zijn leven om te kunnen presteren. Het is juist de kunst om het stressniveau zo laag te houden dat je er geen lichamelijke klachten van krijgt, maar dat je de spanning gebruikt om iets te bereiken.

Hou je dit niet goed in de gaten, dan zit je zo overspannen thuis en in het ergste geval zit je met een burn-out opgescheept. Stress houdt je dus scherp zowel tijdens je werk, school en thuis.

Beter omgaan met stress met dé online cursus “Nooit meer zorgen of stress”

In dit artikel heb je kunnen lezen dat er veel factoren zijn die invloed kunnen hebben op je weerbaarheid als het om stress gaat. Ook heb ik je wat tips meegegeven over hoe je kunt omgaan met stress. Wil je hier echt intensief mee aan de slag? Dan raad ik je de e-cursus van Frank de Moei van harte aan. Frank is een professionele life coach die je in 19 lessen leert om te ontspannen en hoe je moet omgaan met stress.

Als je rijk en succesvol wil worden, zul je op een goede manier met stress om moeten gaan. Als je hier moeite mee hebt, is deze cursus perfect voor jou.

e-cursus nooit meer zorgen of stress

E-Cursus Nooit meer Zorgen of Stress

Als je rijk en succesvol wilt worden, zul je als eerste om moeten gaan met stress en negatieve gedachten. Deze cursus kan je daar mee helpen.

Vind hier meer informatie en ga stress- en zorgenvrij door het leven!

Geen stress meer? Dan is het nu tijd om rijk en succesvol te worden door hieronder verder te lezen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *